حتما براتون پیش اومده که لباسی را تن کسی ببینید و بعد از خرید و پوشیدن این لباس احساس ناخوشایندی نسبت به تیپ خوتون با این لباس جدید داشته باشید. علت این اتفاق میتونه تفاوت در فرم بدن شما و دوست شما باشه. برای این که بتونید در خرید لباس بهتر عمل کنید و اصطلاحا لباس مناسب با فرم بدن خودتون را بخرید اول از همه باید با فرم بدنی خودتون آشنا بشید.

همه فرم های بدنی زیبا هستند!

اول از همه باید به این مطلب توجه کنید که فرم بدن همه قرار نیست یکسان باشه. و البته مهمتر از همه چیز اینکه هیچ استاندارد مشخصی برای تعریف فرم بدن برتر و مناسب وجود ندارد. پس بنابراین همه فرم های بدنی زیبا هستند و هر چیزی که در مورد فرم بدن خوندید یا شنیدید, نمیتونه تعیین کننده زیبایی یا بدشکلی شما یا هر کس دیگه ای باشه.

همیشه در نظر داشته باشید که آدم ها ممکنه کوتاه, بلند, چاق, لاغر و … باشند. همه این ویژگی های ظاهری در نهایت باید دارای تناسب با سایر خصوصیت های اهری و سبک لباس پوشیدن ما باشند تا بهترین سکل و فرم را از ما نشون بده.

فرم بدن نمادین

انواع فرم بدن زنان

به صورت کلی و با توجه به شکل ظاهری بدن افراد, 5 نوع فرم بدنی وجود دارد. این تعداد دسته بندی بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی چند دسته از انسان ها و فقط با در نظر گرفتن ظاهر آنها تعریف و تعیین شده است. باز هم باید تکرار کنیم که فرم بدنی افرادمتفاوت از یکدیگر هست و ملاک مناسبی برای مقایسه زیبایی آدم ها باشه.

انواع فرم بدن که در این مقاله معرفی می کنیم عبارتند از

  • فرم بدنی سیب شکل Apple body shape
  • فرم بدنی گلابی شکل Pear body shape
  • فرم بدنی چهارگوش یا مربعی Rectangle body shape
  • فرم بدنی مثلث وارونه Inverted body shape
  • فرم بدن ساعت شنی Hourglass body shape

در مورد هر فرم توضیح مختصری میدم.

برای تعیین فرم بدن خودتان می تونید از یک آینه قدی استفاده کنید یا با اندازه گیری سه قسمت از بدن به نتیجه برسید. برای شناخت سایز خودتون هم می تونید از راهنمای اندازه گیری ما استفاده کنید.

فرم بدن سیب شکل

افراد با این فرم بدنی در اعضای بالاتنه گردتر هستند و به علت شباهت با میوه سیب این نامگذاری انجام شده است. علامت چشمگیر این فرم بدن همان حالت کلی گردتر و مدور بدن است به شکلی که قیمت کمر در شمای کلی قابل تفکیک نیست. برای تعیین اینکه آیا شما بدن سیبی شکل دارید باید عرض شانه, دور باسن و نیم تنه(زیر سینه) را اندازه گیری کنید.

در صورتی که اندازه اه به یکدیگر نزدیک باشند تقریبا میشه گفت که فرم بدن شما سیبی شکل است. هنرپیشه معروف کیت وینسلت یک نمونه از این فرم بدن است.

فرم بدن سیبی شکل
فرم بدن گلابی شکل

فرم بدن گلابی شکل

از اسم این فرم میشه حدس زد که بدن در این حالت چه استایلی داره! در این فرم در قیمت بالا بدن باریکتر و در قسمت باسن و ران ها پهن تر می شود.این فرم را با استفاده از یک آینه تمام قد و اندازه گیری مشخص کرد. بعد از اندازه گیری اگر اندازه های نیم تنه و دور شانه ها اختلاف زیادی با دور باسن دارند, میشه گفت که فرم بدن شما گلابی شکل است.

کیم کارداشیان و ریحانا(ریانا) دو تا از آدم های معروف با این شکل بدنی هستند.

فرم بدن چهارگوش یا چهارشانه

این فرم بدن صاف ترین فرم است. بعضی اوقات به این فرم بدنی ورزشکاری هم گفته میشه, و خانمهایی که این وژگی ار دارند معمولا شانه های عریض تری در مقایسه با سایرین دارند. اندازه شانه ها و باسن و نیم تنه تقریبا یکسان هستند. این فرم در افراد کوتاه قد باعث می شود که قد آنها کوتاهتر و وزن آنها سنگین تر از آنچه هستند به نظر بیاید.

اندازه های عرض شانه, دور باسن و نیمتنه اگر مشابه و یکسان هستند شما فرم بدن چهارگوش یا مستطیلی دارید. خواننده آمریکایی تیلور سویفت با این فرم بدنی شناخته می شود.

فرم بدنی مستطیلی
فرم بدنی مثلث وارونه

فرم بدن مثلث وارونه

در شناسایی این فرم بدن باید این نکته را در نظر گرفت که در حرکت از شانه ها به سمت قسمت پایین بدن اندازه ها کاهش پیدا می کنند. شانه های عریض در مقابل کمر و باسن باریک تر هستند. این فرم هم مانند فرم مستطیلی فرم ورزشی شناخته می شود, زیرا قسمت پاها و کمر جمع و جورتر از قسمت شانه و نیم تنه هستند.

برای تعیین این نوع بدنی باید دور تا دور عرض شانه, نیم تنه و باسن را اندازه گیری کنید, اگر اندازه عرض شانه ها و نیم تنه به هم نزدیک هیتند اما با اندازه دور باسن اختلاف زیادی دارند میشه گفت که فرم بدنی شما مانند یک مثلث وارونه است. هنرپیشه آمریکایی آنجلینا جولی یکی از معروفترین افراد با این فرم بدنی است.

فرم بدنی ساعت شنی

در این فرم کمر مانند یک مرز جدا کننده باسن و نیم تنه است. بهترین راه شناخت این فرم استفاده از یک نمای تمام قد از بدن است. یعنی بهتر است که از آینه تمام قد استفاده کنیم. اگر بدن شما مانند یک بطری دیده میشه که قسمت کمر باریک در میانه آن قرار گرفته, میشه گفت که شما فرم بدنی ساعت شنی دارید.

اگر اندازه گیری انجام بدیم مانند فرم مستطیلی اندازه های دور شانه, نیمتنه و دور باسن به هم نزدیک هستند, اما بدن اندازه دور کمر با این اندازه اختلاف دارد و از آنها کمتر خواهد شد. نشانه دیگر در این فرم بدنی اینه که در امتداد پهلو به وضوح کمر تو رفتگی داره. از بیانسه و جنیفر لوپز به عنوان دو فرد معروف با این فرم بدنی میشه اسم برد.

فرم بدنی ساعت شنی

روش تعیین فرم بدن

در نوشته های بالا توضیح در مورد هر فرم دادیم. برای شناخت فرم بدن داشتن یک دید و نمای کلی از بدن خیلی میتونه کمک کنه. اما بهترین راه اندازه گیری است. پس از مقایسه اندازه ها با هم میشه فرم بدنی تقریبی خودمون را بدست بیاریم. البته بعضی از سایت ها هم هستند که به ما در شناخت فرم بدن کمک می کنند. از اینجا میشه کمک بگیرید برای تعیین فرم بدن.

تو این سایت یک راهنمای تصویری هم برای نشون دادن محل های اندازه گیری قرار داده شده. مثل عکس زیر اندازه ها را وارد می کنید و نتیجه نهایی را دریافت می کنید.

سایت تشخیص فرم بدن

اگر نیاز به یک سایت فارسی زبان در این زمینه دارید می تونید از سایت حسابگر استفاده کنید. در این سایت هم یک راهنمای تصویری به همراه توضیحات فارسی وجود داره که می تونه بهتون کمک کنه.

فرم بدنم را چطور تغییر بدم؟

بهتره بدونید که بیشتر از 30 درصد از زنان فرم بدن مستطیلی یا موزی دارند! در زمان هایی فرم بدن ساعت شنی به عنوان فرم محبوب و کامل زنان شناخته میشد. اما امروز همه میدونیم که فرم بدن کامل وجود نداره و همه فرم های بدن زیبا هستند. در مورد امکان تغییر فرم هم باید بگیم که بله امکان تغییر در شکل بدن وجود داره و این موضوع نیاز به مداومت در تمرین و حتی رعایت رژیم غذایی داره.

در نوشته بعدی در مورد استایل مناسب هر فرم بدن و امکان تغییر فرم بیشتر توضیح میدیم.

منابع محتوا و تصاویر

www.healthline.com/health/women-body-shapes

www.trunkclub.com/womens-style/female-body-shapes

www.drbrent.com/blog/determining-your-body-shape