رنگ سال از اوایل قرن بیستم توسط  شرکت پنتون در پایان هر سال انتخاب و معرفی می شود. این انتخاب هر روز بر روی جنبه های تجاری و فرهنگی زندگی مردم جهان تاثیر خود را بیشتر از گذشته نشان داده است.

لوگو شرکت پنتون

رنگ سال و نحوه انتخاب آن

پروسه انتخاب رنگ سال پنتون نیازمند بررسی متفکرانه و تحلیل ترندهای روز است. برای رسیدن به انتخاب در هر سال,متخصصان رنگ شناسی در انستیتو رنگ پنتون, جهان را برای تاثیرات رنگ جدید مورد بررسی قرار می دهند. این بررسی می تواند شامل صنعت فیلم  و سرگرمی, مد و فشن, مکانهای جذاب مسافرتی, هنرمندان جدید و همه جنبه های طراحی شود.  تکنولوژی ها, بافتها و مواد جدید, و تاثیرات آنها بر روی رنگ جدید, پلتفرم های رسانه های اجتماعی و حتی  رویدادهای ورزشی آینده نیز بررسی می شوند. و در نهایت رنگ سال به عنوان الگویی برای کاربرد در صنایع وابسته به طراحی معرفی می شود.

لیدی گاگا در لباسی با رنگ سال در مجموعه گوچی

تغییر دیدگاه در دو انتخاب اخیر

در دو سال اخیر شرکت پنتون برای انتخاب و معرفی رنگ سال موضوع عبور از دوران کرونا را به وضوح مدنظر قرار داده است. سال گذشته رنگهای زرد و خاکستری توسط پنتون به عنوان رنگ سال 2021 معرفی شدند. هدف از انتخاب این رنگ ها ایجاد نشاط بیشتر در طراحی ها بود.

جهان درگیر در پاندمی کرونا ویروس

چالش بزرگ : ساخت یک رنگ جدید

برای انتخاب رنگ سال 2022 پنتون یک تصمیم بزرگ گرفت. این بار به جای انتخاب یک رنگ شناخته شده پنتون تصمیم گرفت یک رنگ جدید را به عنوان رنگ سال تولید کند! رنگ سال 2022 از سوی پنتون با نام “PANTONE 17-3938 Very Peri” معرفی شده است. رنگی که به چشم ما شاید آشنا باشد و فازهایی مشابه با آن را در جاهای مختلفی دیده باشیم. این رنگ در طیف رنگی بنفش قرار میگیرد اما حرارت رنگ قرمز و آرامش رنگ آبی را همزمان منعکس می کند.

رنگ سال 2022

تم رنگ سال 2022 هم مانند سال گذشته استفاده از طبیعت بوده است. این رنگ به زیبایی رنگ جذابیت و نو بودن را بازتاب می دهد. این رنگ یک اعتماد به نفس سبکسرانه و خلاقیتی شجاعانه را به نمایش می گذارد, که روح خلاق ما را به تحرک وا می دارد. کنجکاو و جذاب به ما کمک می کند تا این تصویر در هم ریخته دنیای کرونا زده را کنار بگذاریم و برای باز آفرینی زندگی مان در دوران پسا-کرونا مهیا شویم.

Very Peri نمادی از گذار ما به آینده ای روشن است. همین طور که از یک دوره قرنطیه و انزوا در حال عبور هستیم, بسیاری از مفاهیم و استانداردهای زندگی ما تغییر کرده اند, و زندگی فیزیکی و دیجیتال ما ترکیبی نو پیدا کرده است. این رنگ در کالکشن های بهاری و هم زمستانی جذابیت فراوانی دارد.

رنگ سال در دکوراسیون داخلی

لآتریس ایسمان مدیر اجرایی انستیتو رنگ پنتون

همچنانکه ما به دنیایی با تغییرات بی سابقه منتقل می شویم, Very Peri از خانواده محبوب و دوست داشتنی رنگ آبی, شامل رنگ آبی و همزمان ته رنگ قرمزبنفش, یک چشم انداز بدیع به ارمغان می آورد, که نگرشی شاد و پویا را به نمایش میگذارد.

رنگ سال در طراحی مد

رنگ سال 2022 با کدوم رنگها ست می شود؟

شرکت پنتون برای راحت تر شدن ترکیب رنگها با این رنگ جدید چهار دسته رنگ معرفی کرده است. این دسته های رنگ در واقع راهنمای طراحان برای ترکیب مناسب رنگها با Very Peri برای نتیجه معتدلتر و بهتر است.

رنگ سال و پالت ترکیب رنگ

در اولین پالت رنگی این دسته ترکیبی از رنگهای مکمل سرد و گرم کنار هم قرار گرفته اند تا در کنار Very Peri یک هارمونی و تعادل ایجاد کنند. درخشندگی Very Peri در میان این پالت هنرمندانه, حس سرزندگی و تحرک را منتقل می کند.

رنگ سال و پالت رنگی